خبرنگاران مانع مکزیکی در برابر توافق عظیم اوپک پلاس برای کاهش 10 میلیون بشکه نفت

به گزارش شهر سرگرمی، تهران- خبرنگاران- کشورهای اوپک و غیراوپک که در گروهی به نام اوپک پلاس گردآمده اند انتها پس یک جلسه مجازی طولانی و نفس گیر به توافقی عظیم برای کاهش فراوری نفت خام و یاری به بهبود بازار متلاطم آن دست یافتند اما مکزیک در برابر نهایی شدن آن مانع ایجاد کرد.

خبرنگاران مانع مکزیکی در برابر توافق عظیم اوپک پلاس برای کاهش 10 میلیون بشکه نفت

به گزارش بامداد آدینه فایننشال تایمز، اعضای اوپک پلاس توافق کردند که از اول می تا خاتمه ژوئن (12 اردیبهشت تا دهم تیر) فراوری نفت خام را به میزان 10 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

این رقم از اول ماه ژوئیه (یازدهم تیر) به هشت میلیون بشکه کاهش یافته و تا خاتمه امسال 2020 این روال ادامه خواهد داشت.

طبق این توافق، همچنین از اول ژانویه 2021 تا خاتمه آوریل 2022 این رقم تغییر خواهد نمود و به 6 میلیون بشکه می رسد.

به نوشته فایننشال تایمز، عربستان و روسیه توافق کردند که هر دو کشور مجموعا پنج میلیون بشکه در روز و سایر کشورهای اوپک پلاس نیز پنج میلیون بشکه از فراوری خود را کاهش دهند.

بنا بر این گزارش، اوپک پلاس همچنین از گروه 20 خواست تا آنها نیز روزانه پنج میلیون بشکه از فراوری خود را کاهش دهند.

بعضی منابع رسانه های اعلام کردند که احتمالا جزئیات بیشتر این توافق پس از نشست روز آدینه وزاری گروه 20 منتشر خواهد شد.

هنگامی که جلسه در جریان بود رسانه ها گزارش های مختلفی در ارقام احتمالی مورد توافق منتشر کرد. وال استریت ژورنال و رویترز از کوشش کشورها برای کاهش 20 درصدی و بلومبرگ از مذاکرات برای کاهش 10 درصدی فراوری نفت خبر داده بودند.

پیش از برگزاری نشست پنجشنبه انتشار اخباری در خصوص احتمال توافق عربستان و روسیه برای کاهش عرضه باعث شد تا بازار نفت با رشد 10 درصدی قیمت ها در معاملات پنجشنبه همراه گردد. اما طولانی شدن این جلسه موجب بروز نوسان در بهای نفت و خاتمه کاهش 9 درصدی آن شد.

بعضی رسانه ها خبر دادند که فراورینمایندگان عظیم به توافق نهایی رسیدند اما مکزیک و کشورهای کوچک تر به دلیل مخالفت با سهمیه ای که برای آنها معین شده بود، با این توافق مخالفت کردند. این کشورها خواهان آن شدند تا عربستان و روسیه سهم بیشتری در کاهش فراوری و عرضه نفت داشته باشند.

به نوشته رویترز، وزرای اوپک پلاس در آخرین مرحله کوشش کردند تا مکزیک را متقاعد نمایند تا 400 هزار بشکه بیشتر از توافقی که پیش از این وجود داشت، میزان فراوری خود را کاهش دهد.

توافق قبلی کشورهای عضو اوپک و غیراوپک (موسوم به اوپک پلاس) برای کاهش عرضه نفت در اول آوریل (13 فروردین) خاتمه یافت و عربستان و روسیه نتوانستند در خصوص یک چارچوب جدید به توافق برسند.

اوپک پلاس در حدود دو سال و نیم گذشته مکررا توافق خود برای کاهش یک و نیم میلیون بشکه ای خود را تمدید نموده بود. قیمت نفت خام پس از عدم توافق اوپک با روسیه و همچنین افزایش فراوری نفت عربستان که به کاهش قیمت ها منجر شد، عظیم ترین سقوط را در 18 سال گذشته تجربه کرد.

کاهش بهای نفت آنچنان سریع رخ داد که نگرانی هایی را نسبت به افت قیمت ها تا زیر 10 دلار نیز به وجود آورد.

به دنبال شیوع ویروس کرونا بازارهای نفت با کاهش شدید قیمت روبرو شدند زیرا کرونا تقاضای سوخت در سراسر جهان را بشدت کاهش داد و تقریباً حمل و نقل تجاری هوایی را در سرتاسر جهان فلج کرد. همچنین با اعمال قرنطینه و محدودیت های ضروری برای مقابله با کرونا، خانه نشین شدن مردم و تعطیلی مشاغل، مصرف بنزین و گازوئیل در سراسر جهان کاهش یافت.

به دنبال توافق فراورینمایندگان نفت، قرار است وزرای انرژی کشورهای عضو اوپک و غیراوپک تا ساعاتی دیگر نشست آنلاین دیگری برگزار نمایند.

همچنین وزرای نفت و انرژی اعضای آفریقایی اوپک در بیانیه ای که پنجشنبه پیش روی تارنمای این سازمان نهاده شد حمایت خود را از کاهش عرضه نفت اعلام کردند.

این کشورها همچنین از اعضای گروه 20 خواستند تا در جریان کوشش ها برای ایجاد ثبات در بازار نفت و مقابله کرونا به آفریقا یاری نمایند.

وزرای انرژی گروه 20 نیز قرار است فردا آدینه یک نشست آنلاین برگزار نمایند که نفت یکی از موضوعات محوری آن است. خبرگزاری روسی اسپوتنیک گزارش داد: تصمیم نهایی اوپک پلاس در خصوص عرضه نفت به نتایج جلسه آنلاین وزرای انرژی گروه 20 بستگی دارد.

بلومبرگ نوشت که توافق اوپک پلاس برای احیای بهای نفت به توافق گسترده تر با کشورهایی همچون آمریکا بستگی دارد. بنابراین، جلسه روز آدینه گروه 20 زمینه ای فراهم می نماید تا دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکابه توافق اوپک پلاس پاسخ دهد. مسکو تاکید نموده است که آمریکا و سایر کشورهای خارج از اوپک پلاس نیز باید اقدامات بیشتری برای یاری به بهبود اوضاع در بازار نفت انجام دهد.

بلومبرگ در گزارش خود نوشت که اوپک پلاس از کشورهایی گروه 20 می خواهد که پنج میلیون بشکه در روز از فراوری خود بکاهند.

آمریکا از جمله کشورهایی است که کوشش کرد تا عربستان و روسیه را برای رسیدن به توافق تحت فشار قرار دهد.

ایالات متحده آمریکا به عنوان فراورینماینده شماره یک نفت در جهان کوشش کرد توافقی صورت گیرد که از فشار بر بخش های صنعت نفت خود بکاهد، زیرا هزینه استخراج نفت شیل در این کشور زیاد است و فراوری آن با قیمت های کنونی نفت دیگر سودآور نیست.

با فروپاشی قیمت ها، شرکت های نفتی آمریکا فراوریشان را کاهش دادند. آنها درهفته گذشته 12.4 میلیون بشکه در روز فراوری کردند، در حالی که هفته های قبل از آن نزدیک به 13 میلیون بشکه نفت در روز فراوری می کردند.

طبق آخرین تخمین های آژانس اطلاعات انرژی ایالات متحده، در صورت ادامه این فرایند این میزان در روزهای آینده به 11.8 میلیون بشکه در روز کاهش می یابد.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 904

به "خبرنگاران مانع مکزیکی در برابر توافق عظیم اوپک پلاس برای کاهش 10 میلیون بشکه نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مانع مکزیکی در برابر توافق عظیم اوپک پلاس برای کاهش 10 میلیون بشکه نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید