تولید کتاب در دوره پساکرونا کاهش می یابد اما مطالعه رونق می گیرد

به گزارش شهر سرگرمی، رضا حاجی آبادی، مدیر انتشارات هزاره ققنوس در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران ، درباره آینده در نشر در دوران پسا کرونا، بیان نمود: کاهش تولید در دوره پسا کرونا، یکی از پیش بینی ها در حوزه صنعت نشر است , از سوی دیگر فکر می کنم، قرنطینه احتمالا بر افزایش میزان مطالعه مردم موثر خواهد بود. بنابراین؛ می توان بازار پررونقی را انتظار داشت؛ البته نه در آینده نزدیک. اگر عادت ایجاد شده را با برنامه ریزی های اشتباه متوقف نکنیم، می توان به تقویت بازار نشر نیز امید وار بود.

تولید کتاب در دوره پساکرونا کاهش می یابد اما مطالعه رونق می گیرد

مدیر نشر هزاره ققنوس درباره تاثیر گذاری حمایت دولت از صنعت نشر در دوران پسا کرونا، اضافه نمود: به اتخاذ تصمیم در بحران ها، خوش بین نیستم و به نظرم بیشتر ژست خبری است تا اقدام عملی. می دانیم که بررسی های کارشناسانه تصمیمات را اثر بخش می کند و بخشی از این بررسی ، دریافت دیدگاه اهالی صنف است. باید توجه داشته باشیم که مسائل فرهنگی را نمی توان دفعتا رفع کرد؛ چراکه نتایج اتخاذ هر رویکردی در نسل های آینده تعیین خواهد شد.

حاجی آبادی، گفت: ایجاد زیرساخت ها و همچنین ترویج کتاب خوانی که بار ها گفته و شنیده ایم، یکی از راهکارهای استفاده از شرایط پیش آمده است. قرنطینه فرصت خوبی برای استفاده از ظرفیت رسانه ها به ویژه صدا و سیما برای تبلیغ کتاب هایی است که مخاطب را جذب کند اما چرا در فیلم های سینمایی به کتاب و کتاب خوانی توجه نمی شود؟ برنامه های تبلیغ کتاب در صدا و سیما عمدتا سفارش شده و دچار تکرارند در نتیجه، تاثیر منفی دارند.

وی با اشاره به افزایش مخاطبان شبکه های اجتماعی در دوره کرونا، ادامه داد: کرونا را یک فرصت می دانم؛ چراکه معتقدم نگاه همه ما را به دنیا و زندگی تغییر داد. این ویروس موجب یادآوری موضوعاتی شد که پیش تر از نگاه ما دور بود. می توان از فرصت شیوع ویروس کرونا با هدف بازبینی در سیاست ها -از جمله پرداخت یارانه های نقدی که همیشه با این جریان مخالف بوده ام- استفاده کرد. بی تردید یارانه های نقدی زمینه ساز فساد است؛ بنابراین تاکید می کنم با بازبینی در سیاست ها می توان بازار کتاب را با افزایش مخاطب تقویت کرد. تقویت کتاب خوانی به معنای انتفاع ناشر، کتاب فروش و همه حلقه های نشر است.

حاجی آبادی اضافه نمود: استفاده از محصولات فرهنگی مانند کتاب و یا تماشای فیلم دو فعالیت عمده در دوران قرنطینه بعد از شیوع ویروس کرونا است؛ بنابراین باید از این فرصت برای ترویج فرهنگ کتاب خوانی استفاده کنیم. یکی از روش های توسعه کتاب خوانی توجه بیشتر به راه های نوین عرضه کتاب از جمله فروشگاه کتاب های الکترونیک و حذف محدودیت ها و مرز هاست.

وی درباره جایگاه فناوری های نوین و امکان پست کتاب در حوزه فروش کتاب، اضافه نمود: هزاره ققنوس سال ها قبل، پیش از شکل گیری فروش اینترنتی با تعریف کد برای هر عنوان کتاب و ویژه فروش پیامکی، امکان دسترسی مشتری به اطلاعات کتاب از جمله قیمت را فراهم کرده بود. استفاده از ظرفیت فروش اینترنتی از سال ها پیش به رویکرد ناشران بزرگ تبدیل شده است و می توان با استفاده از فرصت شیوع کرونا به توسعه این سیاست با مشارکت کمک کرد.

مدیر نشر هزاره ققنوس با بیان اینکه توسعه را ه های فروش براساس فناوری نوین و یا پست، مقوله فرابخشی است اضافه نمود: همراهی و هم افزایی نظام بانکداری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دیگر بخش های دولت در توسعه راه های فروش کتاب ضروری است. یکی از مصادیق این همراهی می تواند حذف برخی آداب خرید اینترنتی از جمله ضرورت دریافت رمز پویا باشد. بهانه کرونا، برای تقویت زیرساخت های شرکت پست و در نهایت توسعه فرهنگ کتاب و کتاب خوانی نیز ضروری است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 1 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 945

به "تولید کتاب در دوره پساکرونا کاهش می یابد اما مطالعه رونق می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولید کتاب در دوره پساکرونا کاهش می یابد اما مطالعه رونق می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید