تغییر شرایط موزه ورزش بازهم به نام وزارت

به گزارش شهر سرگرمی، خبرنگاران - گروه ورزش: موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک اردیبهشت ماه سال گذشته در مراسمی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به صورت رسمی افتتاح و به بهرداری رسید.

تغییر شرایط موزه ورزش بازهم به نام وزارت

دو ماه پیش از این مراسم اما ثبت رسمی موزه ملی ورزش در سازمان میراث فرهنگی اجرا شده بود. بر این اساس موزه ملی ورزش در تاریخ 97/12/12 در این سازمان ثبت و پروانه فعالیت خود را دریافت نموده بود. اینگونه شد که تشکیل و راه اندازی موزه ملی ورزش بعد از سال ها بالاخره به انتها رسید.

البته که ثبت موزه ملی ورزش به نام وزارت ورزش انجام شد؛ حالا هم که قرار است این موزه تغییر شرایط دهد که بازهم به نام وزارت ورزش انجام خواهد شد.

تغییر شرایط موزه ملی ورزش از موقت به دائم

سازمان میراث فرهنگی بر اساس ثبت رسمی موزه ملی ورزش، پروانه فعالیت برای آن را صادر کرد. البته این پروانه به صورت موقت صادر شد اگرچه طبق قانون و بعد از گذشت یک سال این پروانه می تواند از حالت موقت به دائم، تغییر شرایط دهد اما به شرط تاییدیه کارشناسان مربوطه از سازمان میراث فرهنگی.

حسن رنگرز مدیر موزه ملی ورزش در مصاحبه با خبرنگاران گفت: طبق قانون و در فاصله سه ماه مانده به تاریخ ثبت موقت موزه، از سازمان میراث فرهنگی درخواست آنالیز و کارشناسی شرایط موزه را داشته ایم. موضوع به اداره اموال منقول و مدیریت موزه های این سازمان اعلام شده است. در این راستا کارشناسان در محل موزه مستقر می شوند تا گزارش لازم را بر اساس شاخصه های موردنظر تهیه نمایند. این گزارش که بعید است مسئله ای برای آن داشته باشیم معین نماینده برای صدور پروانه دائم است.

بازهم به نام وزارت ورزش

طرح ابتدایی موزه ملی ورزش دو دهه پیش در کمیته ملی المپیک مطرح شد. طی این سال ها و در مقاطع زمانی متفاوت بارها برای افتتاح موزه اقدامات متعددی انجام شد اما هر بار پیشروی کار در یک مرحله متوقف می شد تا اینکه سیدرضا صالحی امیری با توجه به تحصیلات و نگاه ویژه اش به مقوله فرهنگ، موضوع افتتاح موزه در کمیته ملی المپیک را به انتها رساند.

به همین دلیل بود که بخشی قابل توجهی از فعالیت های کمیته ملی المپیک به خصوص در نیم سال دوم سال گذشته به این مهم اختصاص داده شد با این حال ثبت موزه ملی ورزش به نام وزارت ورزش انجام شد. حالا هم که قرار است پروانه راه اندازی دائم برای این موزه گرفته گردد، بازهم به نام وزارت ورزش انجام خواهد شد.

این در حالی است که موزه ملی ورزش در محل کمیته ملی المپیک است، طی ماه های گذشته بسیاری از برنامه های کمیته که تعدادشان کم هم نبوده در راستای بازدید از موزه بوده و حتی انتصاب مدیره موزه ملی ورزش با حکم رئیس کمیته انجام شد.

شرح مدیر موزه ملی ورزش

حسن رنگرز مدیر موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک در خصوص چرایی این موضوع و اینکه چرا در سال منتهی به المپیک بسیاری از فعالیت های کمیته معطوف به موزه است؟، به خبرنگاران اینگونه شرح داد: کمیته ملی المپیک تکالیف و رسالت های مختلفی دارد. همه آن نباید معطوف به آماده سازی تیم ها باشد. بخشی از وظایف کمیته در راستای جنبش و ارزش های المپیک باشد. به همین دلیل مقوله موزه در کمیته اهمیت زیادی دارد به خصوص که وجود آن در بطن ورزش جزو بایدها است.

با این اوصاف چرا ثبت موزه به نام وزارت ورزش اجرا شده و قرار است تکرار گردد؟، وی در پاسخ به این پرسش گفت: همگرایی و وحدت رویه میان وزارت ورزش و کمیته های ملی المپیک و پارالمپیک به عنوان سه ضلع ورزش راستا راه اندازی ورزش را ایجاد کرد. اگر این فاکتورها وجود نداشت، قطعا افتتاح موزه در همان حالت مطالعاتی باقی می ماند و اجرایی نمی شد. وزارت ورزش به عنوان عالی ترین مرجع و متولی ورزش است. به همین دلیل هم بود که وزیر ورزش به عنوان رئیس هیات امنا انتخاب شد.

وی همچنین یادآور شد: در پروانه راه اندازی موزه قید شده که این موزه در محل کمیته و وابسته به وزارت است.

موزه ملی ورزش به عنوان موسسه فرهنگی ثبت می گردد

یکی دیگر از اقداماتی که قرار است در رابطه با موزه ملی ورزش انجام گردد ثبت آن به عنوان موسسه فرهنگی است. به نظر می رسد تجارت صالحی امیری در حوزه فرهنگی و پیشینه ای که در ایجاد و استقرار حوزه داشته و در حقیقت همین تجارب منجر به راه اندازی موزه ملی ورزش شد، عامل اصلی در مطرح شدن این ایده بوده است.

قرار است برای ثبت موزه ملی ورزش به عنوان موسسه فرهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مذاکره و رایزنی لازم صورت بگیرد.

رنگرز در این مورد گفت: لازمه این کار تصوب اساسنامه موزه است. تشکیل هیات امنا هم از دیگر الزامات بود که اجرا شده است. با این کار موزه ملی ورزش یک شخصیت حقوقی می گیرد و تابع تصمیمات فردی نخواهد بود و می تواند به صورت دائم به فعالیت های خود ادامه دهد نه اینکه با هر شرایطی تهدید و محدود گردد. در ورزش بعضا به خاطر تغییرات مدیریتی با سیاست های برگشت پذیر روبرو می شویم که در بعضی موارد خوب هم نبوده اند اما به واسطه تشکیل هیات امنا و هیات مدیره، موزه ملی ورزش به سرنوشت های اینچنینی دچار نخواهد شد.

فراخوان برای طراحی ساختمان جدید موزه

به گزارش خبرنگاران، موزه ملی ورزش در فاز نخست افتتاح شده است. قرار است افتتاح فاز دوم آن در محلی دیگر باشد. ضلع جنوبی کمیته ملی المپیک - فضایی میان کمیته و تالار هندبال - محلی است که برای افتتاح ساختمان جدید موزه با ضوابط و استانداردهای لازم در نظر گرفته شده است.

به گفته رنگرز آنالیز این موضوع از سوی هیات امنا به اعضای هیات مدیره تفویض اختیار شده است. این اعضا باید موضوع را آنالیز و برای طراحی ساختمان جدید فراخوان بدهند.

مدیره موزه ملی ورزش با یادآوری اینکه راه اندازی فاز نخست با صرف بودجه 3 میلیارد تومانی انجام شد، ابراز امیدواری کرد که فاز دوم موزه هم هرچه سریعتر به انتها برسد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 516

به "تغییر شرایط موزه ورزش بازهم به نام وزارت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر شرایط موزه ورزش بازهم به نام وزارت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید