معین اولویت های پژوهشی و نیازهای دانشی مرتبط با کرونا

به گزارش شهر سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد) با معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در معین اولویت های پژوهشی برای مقابله سریع و مؤثر با همه گیری کروناویروس جدید (COVID-19) همکاری می کند.

معین اولویت های پژوهشی و نیازهای دانشی مرتبط با کرونا

همزمان با همه گیری جهانی کروناویروس جدید و ابتلای بیش از 20 هزار نفر به این بیماری در کشور به این بیماری نوپدید (آمار به روز) و ضرورت انجام پژوهش های کاربردی و پاسخ به سؤالات متعدد جهت کنترل این بیماری و جلوگیری از اتلاف منابع و صرفه جویی در زمان و منابع، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با همکاری مؤسسه نیماد اقدام به شناسایی و اولویت بندی سریع و منطقی نیازهای دانشی/ عناوین پژوهشی پژوهش های مرتبط با بیماری کوید 19 کرده است.

این طرح سعی دارد تا با شناسایی نیازهای دانشی و همچنین جمع آوری و طبقه بندی فعالیت های پژوهشی در دست انجام، خلاءهای دانشی در زمینه این بیماری را شناسایی کرده و با اطلاع رسانی سریع اولویت ها، منجر به هم افزایی ظرفیت های تحقیقاتی و همچنین افزایش بهره وری منابع مالی پژوهشی در سطوح استانی، ملی و بین المللی شود.

معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روزهای پایانی سال 1398 اعتباری معادل 50 میلیارد ریال به دانشگاه های علوم پزشکی تحت پوشش وزارت بهداشت که زیرساخت فیزیکی و نیروی انسانی لازم برای انجام پژوهش در همه گیری کروناویروس دارند را ارسال کرد.

این اعتبار که از ردیف های درمانی بود قابل تخصیص به مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد) نبود و بالطبع مؤسسه قادر به اعلام فراخوانی با موضوع اختصاصی کرونا در سال 98 نشد.

با این حال، مؤسسه نیماد از زیرساخت سامانه مدیریت تحقیقات خود برای هرگونه کمک به تحقیقات این موضوع استفاده کرده و به همین دلیل اقدام به همکاری در طرح شناسایی و اولویت بندی نیازهای دانشی/ عناوین پژوهشی پژوهش های مربوط به کوید 19 به عنوان پیش نیاز فراخوان احتمالی درباره این موضوع در سال 99 کرد.

این مطالعه در سه فاز اصلی شامل شناسایی نیازهای دانشی، شواهد/عناوین پژوهشی و استخراج خلاءهای دانشی (1)، شناسایی معیارهای اولویت بندی (2) و در نهایت اولویت بندی نیازهای دانشی/عناوین پژوهشی (3) انجام می شود.

حضور و مشارکت فعال همه افراد جامعه به ویژه محققان حوزه سلامت می تواند در مشخص نیازهای دانشی، ایده های پژوهشی و اولویت های آن بسیار مثمرثمر باشد.

خلاصه مطالعه و نمودار مفهومی طرح؛

1- کارگروه تحقیقات بیماری کووید 19، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از پژوهشگران علاقه مند به مشارکت در مشخص چالش ها و ایده های پژوهشی مرتبط با ویروس کوید 19 دعوت می کند تا پرسش نامه آن لاین مربوطه را تکمیل کنند.

2- لیست اولویت های پژوهشی مرتبط با ویروس کووید 19 که توسط سازمان جهانی بهداشت معرفی شده است و پژوهش هایی که در ایران در هر یک از اولویت ها در حال انجام است، در لینک مربوطه قابل دریافت است.

اعتبار این پژوهش ها توسط دانشگاه های علوم پزشکی و یا حمایت کنندگان خصوصی تأمین می شود و مؤسسه نیماد به دلیل تخصیص تنها 30 درصد اعتبارات سال 98 خود تا 4 فروردین 99 قادر به حمایت از هیچ یک از این پژوهش ها نبوده است.

3- فهرست 17 پروژه پژوهشی با مشارکت 136 تیم از کشورهای مختلف که در مرحله اول فراخوان کمیسیون اروپا (مورخ 30 ژانویه 2020 فراخوانی با بودجه معادل 47/5 میلیون یورو) پذیرفته شده اند در لینک مربوطه قابل دسترسی است. موضوع این پروژه ها شامل اپیدمیولوژی و سلامت عمومی، تشخیص سریع، درمان های جدید و واکسن است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 866

به "معین اولویت های پژوهشی و نیازهای دانشی مرتبط با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معین اولویت های پژوهشی و نیازهای دانشی مرتبط با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید