انتقاد سازمان گزارشگران بدون مرز از روسیه ؛ اینترنت ملی یا سانسور رسانه ها

به گزارش شهر سرگرمی، اعلام تصمیم روسیه برای راه اندازی اینترنت مستقل یا ملی همانطور که پیش بینی می شد با واکنش ها و انتقادی روبرو شده است.

انتقاد سازمان گزارشگران بدون مرز از روسیه ؛ اینترنت ملی یا سانسور رسانه ها

روسیه قانون فعالیت مستقل اینترنت این کشور را به منظور مقابله با ماهیت خصمانه آمریکا تصویب نموده است. این قانون اختیارات متعددی به دولت می دهد که از جمله آنها می توان به فیلتر کردن سایت ها اشاره نمود همچنین بر اساس این قانون در مواقع ضروری دولت می تواند شبکه جهانی اینترنت در این کشور را قطع کند.

این قانون که به تصویب رئیس جمهوری روسیه نیز رسیده است واکنش های فراوانی در پی داشت.

  • اینترنت مستقل روسیه شروع به کار کرد

اینترنت ملی روسیه به راه افتاد؛ سانسور یا محافظت؟

اجرای قانون جدید اینترنت در روسیه شروع شد. روسیه با این قانون بحث برانگیز میخواهد جلوی حملات سایبری را بگیرد. منتقدان اما بر این باورند که دولت روسیه قصد گسترش و تقویت نظارت خود را دارد.

دویچه وله در گزارشی به این موضوع پرداخته است. در این گزارش آمده است: روسیه بر آن است که حاکمیت خود را حفظ کند، از جمله در دنیای مجازی. این کشور بر آن است که از شبکه جهانی اینترنت مستقل باشد و به همین خاطر با تصویب قانونی جدید اقدام به راه اندازی شبکه اینترنت ملی نموده است.

مقامات روسیه هدف از راه اندازی اینترنت ملی را به ویژه محافظت از سیستم های حساس این کشور در برابر حملات سایبری اعلام نموده اند.

دولت روسیه برای عملی ساختن برنامه های خود در این راستا لایحه ای قانونی را به تصویب رساند که از روز آدینه 10 آبان ماه (اول نوامبر) به اجرا گذاشته می گردد.

در این لایحه قانونی از جمله ایجاد زیرساخت های لازم برای استقرار یک شبکه اینترنت ملی منظور شده است. دولت روسیه مدعی است که شهروندان این کشور حتی در صورت قطع شدن ارتباط شان با شبکه جهانی اینترنت به شبکه ای بدیل دسترسی خواهند داشت.

طبق این قانون جدید رسانندگان خدمات اینترنتی موظف خواهند بود که تنها از دامنه های روسی در چارچوب اینترنت ملی استفاده نمایند. آنان باید همچنین فناوری ای را نصب نمایند که به مقامات دولتی امکان دسترسی مستقیم به کانال هایشان را می دهد.

دولت روسیه مدعی است که از این راه می تواند در صورت لزوم سایت ها را مسدود نموده و جلوی حملات سایبری را بگیرد.

  • انتقاد از افزایش نظارت

منتقدان این قانون در مقابل از خطر انزوای دیجیتالی روسیه سخن می گویند. از هم اکنون بسیاری از سایت های اینترنتی که در آلمان آزاد هستند، در روسیه فیلتر شده و در دسترس نیستند، از جمله سایت میخائل خودورکوفسکی، یکی از مخالفان سرسخت کاخ کرملین و دولت پوتین.

نهاد حقوق بشری آگورا این قانون جدید و راه اندازی اینترنت ملی را چرخشی بنیادین در سیاست دولت روسیه در ارتباط با کنترل اینترنت ارزیابی نموده است.

در بهار سال جاری هزاران تن از شهروندان روسیه، به ویژه جوان برای اعتراض به این لایحه قانونی به خیابان ها ریخته و دست به تظاهرات زده بودند. آنان بیم آن را دارند که دولت روسیه اینترنت را به دلایل سیاسی و به شیوه ای خودسرانه قطع کند.

سازمان گزارشگران بدون مرز این لایحه قانونی را مورد انتقاد قرار داد و آن را حمله ای دیگر به آزادی مطبوعات و آزادی عقیده در روسیه ارزیابی کرد، چرا که کنترل و فیلترینگ مبادله داده ها در اختیار نهاد نظارت بر رسانه ها و سازمان های اطلاعاتی روسیه خواهد بود.

سازمان گزارشگران بدون مرز این قانون را تهدیدی علیه آزادی اینترنت و کوششی در راه سانسور دانست.

مدیر اجرایی این سازمان در این رابطه توضیح داد: این نشان می دهد که رهبری روسیه حاضر است، تمامی زیرساختار شبکه اینترنتی را تحت کنترل سیاسی خود درآورد تا در صورت احتیاج بتواند کانال های دیجیتالی اطلاع رسانی را قطع کند.

آلکساندر ایساوین، کارشناس اینترنت و فعال مدنی در سازمان غیردولتی روس کوم سوبودا (در راه آزادی شبکه) نیز در گفت وگو با خبرگزاری آلمان خاطرنشان ساخت که با این لایحه قانونی دولت روسیه برای اولین بار کنترل فنی کامل شبکه اینترنت را در اختیار خواهد گرفت.

به نوشته اشپیگل آنلاین دور زدن محدویت های اینترنتی در روسیه در آینده برای کاربران دشوارتر خواهد شد.

البته هنوز زیرساخت های فنی و سازوکارهای لازم برای اجرای این قانون آماده نیست، اما این نکته معین است که هدف آن منظم کردن و نظارت بر گذرگاه های اینترنتی است.

دولت روسیه در کوشش است که نگرانی ها و انتقادها را بی مورد جلوه دهد و آن ها را رد کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین تأکید نموده است: روسیه قصد ندارد خود را از اینترنت جدا سازد، بلکه بیشتر این خطر وجود دارد که غرب ارتباط روسیه با اینترنت را قطع کند. از این رو روسیه به یک زیرساختار دیجیتالی غیروابسته و اینترنتی مستقل احتیاج دارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 483

به "انتقاد سازمان گزارشگران بدون مرز از روسیه ؛ اینترنت ملی یا سانسور رسانه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد سازمان گزارشگران بدون مرز از روسیه ؛ اینترنت ملی یا سانسور رسانه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید