افزایش 2 برابری صادرات شیلاتی مازندران

به گزارش شهر سرگرمی، نشست آنالیز مسائل حوزه شیلات فعالان بخش خصوصی مازندران با حضور مسئولان مربوطه و با دعوت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان نمونه این استان برگزار گردید.

افزایش 2 برابری صادرات شیلاتی مازندران

یکی از موضوعات مطرح شده در این نشست، وجود واسطه ها در فرایند صادرات فراوریات حوزه شیلات بود که سود بعضی از آنها حتی از قیمت تمام شده فراوری نیز بیشتر است.

رئیس اتاق ساری با اشاره به اینکه اهمیت آبزی پروری کاملاً محرز بوده و این حوزه موردتوجه دولت است، گفت: این صنعت هم به دلیل اشتغال زایی و هم درآمدزایی و از طرفی امنیت و ارزش غذایی، دارای حساسیت بالایی است، ازاین رو سعی کردیم که مسائل موجود را با یاری مسئولان برطرف کنیم.

عبداله مهاجر دارابی، یکی از مهم ترین اقدامات در این زمینه را که در شورای گفت وگو بحث و مصوبه ای در رابطه با آن اخذ شد و به نتیجه رسید را راه اندازی آزمایشگاه های همکار اداره کل دامپزشکی در استان عنوان نمود که محصولات صنعت آبزی پروری استان برای فرایند صادرات، ازنظر فلزات سنگین مورد آنالیز قرار می گیرند.

او با اشاره به آمار چهارماهه گمرکات کشور گفت که در چهارماهه سال جاری، 4 هزار و 155 تن ماهی صادر شد که این میزان نسبت به مشابه سال قبل (هزار و 837 تن) افزایش بیش از دو برابری را نشان می دهد، اما موضوع مهم این است که درصد پایینی از این صادرات به نام گمرک مازندران بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ساری، درباره ارز حاصل از صادرات که توسط بعضی صادرنمایندگان عنوان شد، اظهار کرد: عمده مسائل به دلیل نداشتن اطلاعات است، به همین دلیل لازم می دانیم که فاصله بین فراورینمایندگان و شرکت های مختلف و دستگاه های مربوطه بیشتر گردد و اطلاعات از مراجع ذیصلاح دریافت گردد.

این فعال مالی با بیان اینکه موضوع ارز حاصل از صادرات کاملاً تعیین است، ادامه داد: در بعضی موارد مانند صادرات به عراق و افغانستان، غالباً با ریال سروکار داریم، اگر این فرایند به هر نحوی، مثلاً توسط صرافی های قانونی ثبت گردد، مسئله ای پیش نخواهد آمد.

مهاجر دارابی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شرکت های حوزه آبزیان در استان اسمی هستند، حال آنکه برای صادرات احتیاج به شرکت های عظیم داریم تا به تقاضای بازارهای هدف در مقیاس بالا پاسخ بدهند، اضافه کرد: ظرفیت های صادراتی خوبی در حوزه آبزیان استان داریم که باوجود شرکت های عظیم معنا خواهند یافت.

او با اشاره به آمادگی شرکت فرآوری آبزیان استان در مورد بسته بندی محصولات آبزی پروری، اظهار کرد: تمامی امکانات بسته بندی در این شرکت با نام تجاری هپی نس فراهم است، به همین دلیل قطعاً نقش مؤثری در بازاریابی خواهد داشت و فرصت خوب و قابل رقابت در بازارهای هدف را ایجاد می نماید.

تشکیل کمیته تخصصی شیلات ذیل کارگروه تسهیل

مدیرکل دفتر هماهنگی امور مالی استانداری مازندران نیز در این نشست با بیان اینکه یکی از بخش های جدی جهت فراوری و توسعه استان بخش شیلات است، اضافه کرد: در تدوین برنامه جهش فراوری نیز یکی از موضوعات موردتوجه در تمام جلسات، شیلات است.

مهدی گلچوب می گوید: هنوز نتوانستیم از ظرفیت آبزی پروری در استان به خوبی در صادرات استفاده کنیم و شاید یکی از دلایلش این است که توان افراد خاص را می طلبد و فردی است.

او ادامه داد: مذاکراتی را با یاری سفارت کشورمان در روسیه داشتیم و طرف روسی درخواست ماهیان مازندران در میزان بالا را داد، موارد بانکی نیز تعیین شد و ظرف 10 روز آینده باید این درخواست با ارسال محموله محقق گردد.

گلچوب بیان نمود: شیلات علیرغم مسائل موجود، اهمیت بالایی هم دارد و این آمادگی در استانداری شکل گرفته که از ظرفیت قانونی جهت حل وفصل مسائل بهره بگیریم.

این مسئول پیشنهاد داد: کمیته تخصصی شیلات، ذیل کارگروه تسهیل و برطرف موانع فراوری استان تشکیل گردد.

وجود 4 آزمایشگاه جهت آنالیز کیفیت و سلامت آبزیان

مدیرکل دامپزشکی مازندران نیز در این جلسه با اشاره به انتقادی که از تلف شدن زمان صادرات به دلیل اقدامات آزمایشگاهی و سنجش فلزات سنگین صورت می گیرد، گفت: خوشبختانه با پیگیری اتاق و مصوبه ای که در شورای مصاحبه حاصل شد، اکنون در استان چهار آزمایشگاه همکار برای این منظور داریم و هیچ دغدغه ای وجود ندارد، حتی با اداره کل استاندارد تفاهم نامه همکاری بستیم که نمونه، مشترک انجام بگیرد.

سید حسین رضوانی گفت: زمان پاسخگویی به سلامت نمونه ها، حداکثر یک هفته است مگر اینکه احتیاج به آنالیز و نمونه گیری مجدد باشد.

او در پاسخ به دغدغه یکی از صادرنمایندگان در مورد اینکه فرایند آنالیز نمونه در سطوح بالاتری نیز انجام می گیرد و حتی تا 20 روز زمان می برد، گفت: اگر مسئله ای در این جهت، و در هر سطحی وجود داشته باشد، با مراجع مربوطه در حیطه وظایف و اختیارات، مکاتبه می کنیم، مشروط به اینکه صادرنمایندگان مراتب را گزارش دهند.

تسهیل در صادرات، احتیاجمند ارتباط بیشتر بخش فراوری و صادرات با دستگاه های متولی است

حسن اسحاقی، مدیرکل شیلات مازندران نیز در این نشست گفت: تمام مسائل متولیان حوزه صادرات و تعییناً در مورد آبزیان این است که واقعیت وجود ندارد و فراورینمایندگان، بعضی مسائل را عنوان نمی نمایند.

او ارتباط بیشتر صادرنمایندگان و فراورینمایندگان با شیلات، دامپزشکی، گمرک و سایر مجموعه های مؤثر در تسهیل جهت صادرات آبزیان را خواهان شد و بار دیگر بر شفاف سازی در فعالیت ها توسط صادرنمایندگان تأکید کرد.

گمرک، همیشه آماده پاسخگویی به صادرنمایندگان است

مدیر گمرک ساری نیز با اشاره به همکاری خوبی که رئیس اتاق ساری با گمرک و سایر دستگاه ها برای برطرف مسائل حوزه صادرات دارد، از صادرنمایندگان شیلاتی خواست که مسائل گمرکی خود را در اسرع وقت به اطلاع گمرک استان برسانند تا با توجه به مناسبات و تعاملات فی مابین، مسائل و ابهامات خیلی سریع برطرف گردد.

عسکر نیک نفس درباره مشکل گمرکی مانند بسته بودن مرز، توضیح داد: در شرایط فعلی تمام دغدغه ما برای تسهیل در فرایند صادرات و واردات کالاهای اساسی است، اگر یک مرز بنا به دلایلی بسته است، به این معنا نیست که تمامی مرزها بسته باشد، بلکه از مرز دیگری در حال اجرا است، به همین دلیل توصیه مؤکد ما این است که صادرنمایندگان حتماً آخرین شرایط در مورد صادرات را از گمرکات نیز جویا شوند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور مالی استانداری مازندران از صادرنمایندگان خواست که موارد بسته حمایت از صادرات غیرنفتی که تیرماه سال جاری توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده است را دریافت و از ظرفیت و مشوق های آن استفاده نمایند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 5 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: fun30t1.ir شناسه مطلب: 1105

به "افزایش 2 برابری صادرات شیلاتی مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 2 برابری صادرات شیلاتی مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید